martes, 5 de enero de 2010

Amahl and the Night Visitors, la ópera de los Reyes Magos

El compositor italo-americano Gian-Carlo Menotti recibió en 1950 el encargo de componer la primera ópera pensada especificamente para ser retransmitida por televisión. Aunque tenía más de un año por delante para componerla, no encontraba ningún tema que le inspirase. Un día, paseando por el Metropolitan Museum of Art de Nueva York, se le encendió la bombilla al ver el cuadro La adoración de los Reyes Magos de El Bosco (lo podéis ver sobre estas líneas) y decidió que ése sería el tema de su ópera.

El 24 de diciembre de 1951, la ópera en un acto Amahl y los visitantes nocturnos se estrenaba en el estudio 8H de la NBC en Nueva York y era retransmitida en directo a todo el país, convirtiéndose pronto en un clásico navideño que se repitió durante años.


El libreto de la ópera, obra del propio Menotti, narra la historia de Amahl, un niño pobre y cojo que vive con su madre cerca de Belén en el año uno de nuestra era. Una noche, tres extraños personajes vestidos con ricos ropajes les piden permiso para descansar en su casa. Son tres reyes que van siguiendo una estrella cargados de regalos. Tras alojarlos, la madre de Amahl, que ha visto el oro que lleva uno de ellos y que está preocupada porque el único futuro posible para su hijo es la mendicidad, decide robarlo mientras los reyes duermen, pero es sorprendida por uno de sus pajes. A pesar de su cojera, Amahl defiende a su madre con su muleta, lo que conmueve al rey Melchor, quien decide regalarles el oro, pues lo nenesitan más que el niño a quien estaba destinado. Amahl y su madre quieren hacerle un regalo al niño, pero son tan pobres que no tienen nada para darle, así que Amahl decide regalar su muleta. Milagrosamente, su pierna se cura y Amahl parte con los reyes para ver al niño y darle la muleta.

Toda la ópera ha sido recientemente colgada en youtube (dividida en cinco partes) en la versión discográfica que grabó el reparto original de 1951. Podéis escucharla entera siguiendo los enlaces que aparecen al final del primer vídeo.


Vídeo de Irh1966

Aquí podéis ver un ensayo completo de la obra por el Milwaukee Opera Theatre (lamentablemente, con piano en vez de orquesta).


Vídeo de appaloosas

Y si queréis ir siguiendo el libreto, lo podéis encontrar AQUÍ.

7 comentarios:

Joaquim dijo...

¡Bravo Titus!
¿Para cuando la Menotti renaissance?
Hay títulos imprescindibles en su opus que deberían programarse sin ningún tipo de vergüenza y complejo. El Teléfono, El Consul, La Santa de Blaker Street, AMelia al Ballo, este Amahl, La Medium.
Hacía melodías y escribía pensado en un público más acomodaticio, como casi todos los operistas celebres, ese es su delito y en el siglo XX eso era pecado mortal.
No quería hacer experimentos o los justitos, estaba en su derecho y lo postergaron. Vaya error.
Ya es hora de que nos acordemos de él.

GLÒRIA dijo...

És un compositor que he escoltat molt poc però hi estic interessada. El que em passa és que els compositors del segle XX, fetes excepcions inevitables, són sempre els últims a la meva llista d'espera i, ho confesso, quan eks escolto ho faig amb cert recel: els que innoven perquè acaben cansant-me amb els seus experiments, d'altra banda imprescindibles si volen innovar, i els que romanen fidels a certa música tradicional no m'arriben mai com els vells clàssics. És un "déjà entendu". M'agradaria que em recomenessis alguns noms i hi faré atenció.
Gràcies Titus.

Titus dijo...

Joaquim, sabia que t'agradaria. Per cert, vaig llegir l'altre dia que Menotti va acabar de compondre Amahl a corre cuita i per això gran part de l'orquestració és realment obra de Samuel Barber, que també sé que t'agrada.

Glòria, em fiques en un compromís. Et diré uns noms que a mi m'agraden, però això no vol dir res, cadascú tenim unes predileccions diferents: Prokofiev, Stravinski, Britten, Part, Henze, Messiaen (algunes obres), Adams, Berg, Schoenberg, Walton, Poulenc, Ravel, Weill, Kodály, Bártok, Ginastera, Strauss, Zemlinsky, Xenakis, Berio, Penderecki, Ligeti, Gubaidulina...

GLÒRIA dijo...

Gràcies Titus,
Per sort veig que estic menys endarrerida del que creia ja que de la llista que tan generosament em dones e, falten: Part, Henze, Adams, Walton, Xenakis i Gubaidulina. Prokofiev va escriure la meva partitura de ballet predilecta, Romeo i Julieta, és clar. Britten i Messiaen m'agraden parcialment. Com a poc m'interessen i els he escoltat. A Schoenber mai li acabaré d'agrair La nit transfigurada o els Gurrelieder...en fi, Ravel m'entusiasma, Poulenc deu n'hi do, Zemlinsky també i Berio i Ligeti. Ah, de Penderecki m'encanta el Requiem i vaig tenir el plaer de veure'l dirigir la seva propia obra -no recordo quina- a l'Auditori barceloní fa cinc o sis temporades.
Ai, que contenta estic. Els que t'he dit que em falten, queden degudament anotats.
Gràcies Imperator.

Titus dijo...

Un plaer. Per cert, llevant de Walton, tots els altres tenen entrades dedicades en aquest mateix blog. Si vas al núbol d'etiquetes que hi ha a la columna de la dreta, a la part de baix, i busques els seus cognoms podràs accedir directament. També altres músics contemporanis que no hi són a la llista tenen entrada: Feldman, Varése, Sciarrino... I els que m'en he oblidat, com Korngold o Maxwell Davies.

Titus dijo...

Núvol, no núbol. Qui ha decidit que la b i la v han d'anar juntes als teclats?

GLÒRIA dijo...

Gràcies una vegada més i ja p`lego, Titus. Ah, Korngold? Li tinc posat un altar major.