jueves, 22 de abril de 2010

Duke Ellington: Come Sunday


El genial jazzman Duke Ellington aspiró a lo largo de toda su carrera a llevar la música de jazz más allá de los breves hits de tres minutos que publicaba como singles con gran éxito en los años 20 y 30, acercándola así a lo que se conoce como música clásica. Uno de sus proyectos más ambiciosos, que nunca llegó a completar, era la ópera Boola, en la que pretendía contar a través de la vida de un personaje la historia de la raza negra en América, desde las capturas de esclavos en África hasta la lucha por la libertad en la Guerra Civil. Su intención con esta ópera era demostrar cómo debía de ser una auténtica ópera negra, pues rechazaba la idea de que Porgy and Bess, del compositor de raza blanca George Gershwin, pudiese ser considerada como tal.

Aunque Boola nunca vió la luz, diversas melodías compuestas para ella acabaron formando parte de otras obras de Ellington con las que consiguió ese acercamiento al mundo clásico que tanto anhelaba. La sinfonía Black, Brown and Beige, estrenada en el clasiquísimo Carnegie Hall en 1943 en el marco de la celebración de su vigésimo aniversario como director de orquesta, incorpora varios temas de Boola, entre ellos uno, Come Sunday, con el que pretendía describir a los esclavos congregándose en la iglesia. Tras el éxito de la sinfonía, se le incorporó un texto para que pudiera cantarlo Mahalia Jackson en forma de standard jazzístico. Es sin duda una de las melodías más inspiradas de cuantas compuso Duke Ellington.

Vamos a escuchar Come Sunday en dos versiones, la original con Mahalia Jackson y la orquesta de Duke Ellington y la de la soprano Kathleen Battle, acompañada al saxo por Branford Marsalis.


Vídeo de cjeffboice


Vídeo de varadero1839

2 comentarios:

GLÒRIA dijo...

Titus,
No sabia que el Duke Ellington havia fet una òpera. El president Obama l'hauria de fer recuperar. Respecte a Porgy and Bess vaig llegir que Harry Belafonte s'havia negat a cantar-la perquè la majoria de la comunitat negra la considerava una òpera racista. No en sé el motiu.
La cançó que has posat m'ha portat de cap als camps de cotó quan ja es fa fosc tant per excel·lent com per aquesta veu de mare terra que tenia la gran Mahalia Jackson. No he escoltat a la Battle perquè no em cau bé i, a pesar del seu cant molt apreciat en un temps, actua molt pendent del seu innegable atractiu.
Big post!

Titus dijo...

En realitat només va començar a escriure algunes parts i, com que era una persona de caracter dispers i li costava concentrar-se en una sola feina, mai la va acabar. Una de les parts, la que representava els tam-tams dels negres a Àfrica abans de ser capturats com a esclaus, va acabar convertint-se en la seua famosa peça "Ko-ko". Una altra de les parts va ser aquest "Come, Sunday", que va passar a formar part de la simfonia a ritme de swing "Black, brown and beige", la seua obra més ambiciosa i que va estar a punt de còrrer la mateixa sort que "Boola", doncs la va acabar a corre-cuita poc abans de l'estrena.

Per una altra part, el rebuig del Porgy and Bess per part del Duke Ellington crec que era una questió purament racial. Si Gershwin haguera estat negre, segurament l'hauria acceptat, però no volia admetre que la gran òpera negra d'Amèrica l'havia escrit un blanc.

No et perds massa cosa no escoltant a la Battle, la veritat.